Onderwijspersoneel is niet tevreden over het loopbaanbeleid in het onderwijs. Het personeel vindt de doorgroeimogelijkheden te beperkt en de meest gebruikte loopbaanmethoden onvoldoende effectief.
Dat blijkt uit eigen onderzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO).
Uit het onderzoek blijkt verder dat onderwijzend personeel vaak de stimulans van de werkgever mist om een carrièrestap te maken. Het personeel vindt wel dat het zich goed kan ontwikkelen in het uitoefenen van het huidige beroep.
Volgens SBO-directeur Freddy Weima zijn de uitkomsten van het onderzoek niet zo heel verrassend: ‘Het is een discussie die al zo’n twintig jaar speelt, en waarvoor nu pas een beetje aandacht komt. Hoe het komt dat er over de hele linie zo weinig aandacht aan loopbaanmethoden in het onderwijs wordt besteed? Voor een deel komt het door de werkcultuur in de sector waarin ontwikkeling achterblijft, en voor een deel doordat het nu pas begint te knellen door een gebrek aan personeel. Overigens worden er nu wel degelijk dingen gedaan aan loopbaanmogelijkheden, maar bevinden die initiatieven zich nog in zo’n prille fase, dat werknemers er nog niet zo veel van merken. Er is een laag verloop in het onderwijs omdat mensen heel erg gemotiveerd zijn hier te werken.’
Weinig loopbaanbegeleiding
Sinds kort is er met de komst van de functiemix meer geld beschikbaar voor doorgroei binnen de leraarsfunctie. In de praktijk zijn de personeelsinstrumenten vooral gericht op ontwikkeling in de huidige functie. Het onderwijs gebruikt voornamelijk functioneringsgesprekken (89 procent) en persoonlijke ontwikkelingsplannen (59 procent), gevolgd door coaching (27,6 procent) en competentieprofielen (24,6 procent). Scholen doen weinig aan loopbaanadvies. Ook het maken van afspraken over loopbaanontwikkeling komt weinig voor.
Freddy Weima: ‘Maar het begint bij bewustzijn. Het bewustzijn dat je directeur bent van een arbeidsorganisatie, en dat die mensen zich willen ontwikkelen. Vervolgens moet je voor ieder individu kijken naar een geschikt instrument. Dat vergt een cultuurverandering, en ja, dat mag van mij soms wel wat sneller. Een van de mogelijkheden die er bij is gekomen is de functiemix. Je kunt dan als leerkracht extra dingen doen ten opzichte van de gangbare taken, waarvoor je dan ook extra beloond wordt. Denk dan aan het coachen van binnenkomend personeel. Zo krijgen veel leerkrachten de mogelijkheid om een extra schaal te groeien.’
Leeftijd als barrière
Ouder personeel is minder positief over het loopbaanbeleid dan jonger personeel. Van de 55 plussers vindt maar 22,2 procent dat ze voldoende loopbaanmogelijkheden krijgen. Ongeveer de helft geeft aan dat hun leeftijd een barrière is voor interne loopbaanontwikkeling. Uit ander SBO-onderzoek over personeelsbeleid blijkt dat schoolleiders en personeelsfunctionarissen vaak denken dat oudere leraren niet open staan voor ontwikkeling, maar ze vinden wel dat loopbaanbeleid beter kan.
Lees hier het artikel
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Na het lezen van dit artikel vind ik het best raar om te lezen dat er juist op scholen niks aan loopbaanontwikkeling gedaan wordt.
BeantwoordenVerwijderenScholen staan juist voor ontwikkeling. Als een school dat niet hun eigen personeel ontwikkelt of in ieder geval diegene niet de kans geeft om zich te ontwikkelen dan klopt er iets niet.
Maar wat Freddy zegt: dat dit een probleem is wat al 20 jaar speelt snap ik niet dat hier niet eerder iets mee gedaan is. Het is inderdaad wel wat hij zegt, dat de directeur ervan bewust moet worden dat hij in een organisatie en dat daar mensen zijn die zich willen ontwikkelen. Wat ik ook wel een goed punt vind is dat hij benadrukt dat ontwikkeling snel ingevoerd kan worden door een functiemix. Dat de werknemer hierdoor meerdere functies krijgt. Dit is een kleine verandering voor de directeur en het levert ook wat op voor de directeur. Want nu worden 2 functies door 1 iemand uitgevoerd.
En hierdoor wordt toch de werknemer verontwikkeld en zo ook beter gemotiveerd.
Het is ook een kwestie van willen en zelf kansen pakken en ontwikkelingen in je vakgebied bijhouden. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan mensen denken, maar je moet wel zelf initiatief nemen.
BeantwoordenVerwijderenOp het gebied van interactief leren zijn er bijvoorbeeld veel mogelijkheden (games, wiki's of een blog als deze). Hierover zijn veel voorbeelden en ict-programma's te vinden. Als je dit als docent interessant vindt en mogelijkheden ziet voor jezelf en je leerlingen/studenten, dan moet je je daarin verdiepen en bij een leidinggevende aankaarten dat iets dergelijks kansen biedt. Vaak zijn er dan wel mogelijkheden of potjes te vinden om iets op te zetten, een cursus te volgen en zo ook jezelf te ontwikkelen.
Ik vind dit verschijnsel erg merkwaardig. Er is vaak een tekort aan leraren, met als gevolg dat er allerlei campagnes op touw worden gezet om leraren te werven. Echter wanneer deze leraren aangetrokken zijn dan wordt er te weinig gedaan om hen binnen de organisatie te houden. Daarnaast vind ik het erg raar om te lezen dat scholen weinig aan loopadvies doen. Scholieren zijn juist de groep die goed advies nodig hebben om hun toekomstige arbeidsloopbaan een richting te geven. Het is erg belangrijk dat zij hierbij goed geadviseerd worden en een goede begeleiding krijgen. Ik vraag me af of er op scholen dan wel voldoende aandacht besteed wordt aan de keuze die een scholier moet maken over zijn toekomstige loopbaanontwikkeling.
BeantwoordenVerwijderenTe weinig begeleiding voor scholieren zou kunnen betekenen dat zij een verkeerde keuze maken (richting voor het middelbaar onderwijs, beroepsopleiding). Dit zou er op den duur voor kunnen zorgen dat deze jongeren bij een loopbaan adviseur terecht komen, omdat zij bijvoorbeeld in hun studie vast lopen. Dit had misschien voorkomen kunnen worden wanneer zij goed begeleid waren bij hun school/ opleidings-keuze.